Jumaat, 4 April 2014

PART IV : Rawatan kesuburan disahkan PCOS, FIBROID



Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara


Rawatan Kesuburan Pertama

Kami di beritahu rakan yang mereka berjaya mendapatkan zuriat dengan menjalani rawatan kesuburan di LPPKN...

kan kami suka mencuba... hahahaha.. why not kami mencuba.. setelah ditolak tambah bahagi dan di darab kami decide to try... kan saya cakap suami saya sweet.. memang di sangat sweet.. tak pernah merasa dia hebat.. saya yang salah maka saya je la buat rawatan .. kenapa dia perlu.. kan ada sesetengah lelaki begitu... EGOIS, tak nak ngaku.. kikiki.. tapi Alhamdullilah suami saya yang sweet tu follow...

Kebetulan saya call untuk set up appoiment...dan saya bernasib baik ada satu sesi kaunseling akan berlangsung secara percuma... dan terus saya say yes.. i will attend... perghh speaking jap..hahaha :P 

so lepas sesi kaunseling kami daftar sebagai patient LPPKN.. bermula lah rutin kami... first saya kena ambik darah 2 tiub... satu untuk cek hormon satu lagi dah xingat untuk apa... heee.. 

lepas tu kena HSG - Scan Rahim... masuk satu kamera kecil, xray perut dan wayar kamera tu berjalan... mak aih sakit dia sebiji macam sengugut.. ada seikit bleeding

tunggu la kami report tuk next appoinment... 

dah dapat ,jumpa doktor dari x-ray tu dapati saya ada fibroid kecil saiz 10cm...so set up satu minor operate di Hospital Besar Ipoh... masuk jam 9 pagi keluar 2 petang... heeee...kan saya kata suami saya sweet.. masa saya baring atas strecher untuk di tolak kedalam bilik operation suami saya menangis.. dia kata sedih..saya gelakkan dia je... hahahaha...

bila dah selesai doctor jumpa dan ckap just kecil just 4cm je..so dont worry...after tu berterusan la saya berulang alik membuat rawatan..

dah doktor cakap saya ads PCOS lak... hormon lelaki melebihi hormon perempuan.. siap tanya suami saya, saya garang tak... hahaha suami sweet saya senyum je...doktor cakap garang tak semestinya kaki pukul kiranya bila kita cakap dia lagi cakap... hahahaa... uweeek :P

Yup memang saya akui saya perasan yang keseimbangan hormon tak stabil... kadang-kadang saya ada tumbuh jangut sehelai di dagu.. hahaha.. 

oleh kerana period tak stabil sebab berat tinggi doktor suggest saya makan ubat pesakit kencing manis.... untuk susutkan berat.. saya kan suka skip uabat last2 saya xmakan pun.. heeee maaf ye en suami...

Saya juga di beri makan pil perancang untuk datangkan period saya tiga bulan berturut2.. yup memang datang period after tu ,.. saya bleeding 46 hari .. tu pun sebab saya pergi GH (General Hospital ) pergi cucuk ubat hentikan darah..

kebetulan doktor saya di LPPKN tengah fly ke oversea... buntu pikir cara nak stop bleeding tu saya decide pergi GH .. nasib HB saya ok..kalu tak doktor nak suruh masukkan darah ...heeeee

semua rawatan di atas buat start la makan ubat kesuburan.. dos rendah dahulu.., dah makan telur masih mengecil.... buntu.. memang redha je tak subur saya ni... kesian suami saya kan.... so doktor decide cucuk sehari satu dos .. sebanyak 10 dos... saya pun hari harilah bawak ubat saya dalam ais ke KKIA ( Klinik Kesihatan Ibu dan Anak ) untuk di cucuk kiri kanan bontot berulang2 sehingga 10 hari...

dan sangat mengembirakan hari ke 12 telur saya besar seperti yang di kehendaki.. so set up tuk IUI terus....

so suami sweet saya ikut prosedur dia... ( sangat kelakar bila saya tanya dia ).. so saya tunggu...dah dapat air mani dia yang paling baik sperma dia maka saya ready untuk prosedur IUI

saya dapat acid folic, obimin, dan ubat kuat rahim... doktor cakap hari ke 10 jika jadi maka ia akan jadi..kalu tak jadi maka ia akan keluar sebagai darah period

so tunggu la kami hari ke 10..dup dap dup dap... tup tup period...- menangis saya sepanjang hari...

lepas tu terus saya decide stop dulu... saya nak kumpul duit lagi.. heeee... :)

sampai la hari ini saya tak pernah dah pergi LPPKN... saya perlukan kekuatan semula...

sekian :)

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sori sis tanye.. brp kos tuk iui kat sana

Azeni Ahmad berkata...

So sweet nye sharing.
Insyallah kalau ada rezeki kan..

https://zatiramlee.com berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
https://zatiramlee.com berkata...

Just nak share saya juga baru buat iui may 2017. saya bt dekat hosptl pantai ipoh. kos dalam rm800-1000. jemput baca blog saya pasal perjalanan pcos saya . =) https://saudagarvitamin.blogspot.my

Jelita.. berkata...

Assalamualaikum, saya nak tanya,, puan sudah berjaya mengandung atau belum...?