Jumaat, 27 Februari 2009

~* Ikan Ajaib *~


Ajaibnya kan? kuasa tuhan siapa yang tahu.

LOS ANGELES - Sekumpulan saintis cuba menyelesaikan misteri yang berusia 50 tahun terhadap seekor ikan ganjil yang mempunyai dua mata di hadapan kepalanya, lapor sebuah akhbar semalam.

Ikan itu turut mempunyai bahagian kepala yang lut sinar dan hidup di dasar laut dalam.

Ahli-ahli biologi di Institut Akuarium Teluk Monterey, California di Amerika Syarikat (AS) menggunakan video untuk mengkaji pergerakan mata ikan ganjil itu.

Pada kebiasaannya ikan mempunyai mata di sisi badan sekali gus mampu melihat apa yang berlaku di sekeliling kawasan haiwan itu.

Ikan ganjil itu mempunyai mata di depan kepala sama seperti manusia.

Namun, saintis-saintis itu mendapati mata ikan tersebut boleh bergerak ke dalam bahagian lut sinar di kepalanya bagi membantunya mengesan pencari mangsa dan makanan. - Agensi ..Kosmoklik disini.


Rabu, 25 Februari 2009

~* Peritbahasa*~

Ni la kalau istilah salah digunakan..walaupun bahasa melambang kan bangsa nak jugak guna..huuhu,,apa2 pun layan jela..kelakor siot

1. Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah
2. Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan
3. Tiada rotan, pelempang berguna juga
4. Biar lambat asalkan tak cepat
5. Biar putih tulang, jangan kuning gigi
6. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula
7. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar
8. Carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock
9. Secupak takkan jadi 18 cupak
10. Gajah mati meninggalkan gading, udang harimau mati meninggalkankulit, manusia mati meninggal dunia
11. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di dalam mulut.
12. Harapkan pagar, pagar tidak boleh diharap
13. Alang-alang mandi biar guna sabun
14. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras
15. Cubit paha kanan, paha kiri tak rasa apa-apa pun
16. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang bisu
17. Hidup segan mati di tanam
18. Ikut hati mati, ikut rasa merasa
19. Lembu punya susu cap teko dapat nama
20. Sehari selambar benang lama-lama benang habis
21. Jika kail panjang sejengkal, beli le yang panjang sikit kalau nak ngail di laut. (beli la pukat tunda lagi baik)
22. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa
23. Membujur lalu melintang pukang
24. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik hari tak hujan
25. Sebab pul ut santan binasa, sebab mulut habis pulut
26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili
27. Kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi boleh blah!!


~* Award *~



Ye ye dapat award..ye ye..hihii..aku cute ke? thanks wahida




~* Jangan jangan jangan*~

apa banyak jangan da...apa yang jangan tu..ni untuk org yg dah kawen ,akan kawe,mempunyai nafsu untuk berkahwin sahaja..yang rasa xingin tu jangan duk baca ye

Sabda Rasullah s. a. w. “Wahai Ali! Peliharalah
wasiatku ini sebagaimana aku telah memeliharanya
dari Jibril a.s”

1. Jangan berjimak di bawah pohon kayu yang
berbuah. Jika Allah mengurniakan anak ia akan
menjadi seorang tukang sebat atau ketua yang
bengis.

2. Jangan berjimak antara azan dan iqmah. Jika
Allah mengurniakan anak ia akan menjadi seorang
yang suka menumpahkan darah.

3. Jangan berjimak jika isteri sedang hamil
melainkan kedua-dua berwuduk. Jika Allah
mengurniakan anak ia akan menjadi seorang yang
buta hati dan bakhil tangan.

4. Jangan berjimak pada pertengahan nifsu syaban.
Jika Allah mengurniakan anak ia akan mempunyai
tanda pada yang jelek pada muka dan rambutnya.

5. Jangan berjimak pada akhir bulan (tinggal 2
hari). Jika dikurniakan anak ia akan menjadi
seorang yang suka meminta - minta.

6. Jangan berjimak semasa syahwat terhadap
saudara perempuan (adik ipar) Jika Allah
mengurniakan anak ia akan menjadi penolong dan
pembantu kepada orang yang zalim, pada tanganya
membuat kebinasaan kepada banyak manusia.

7. Jangan berjimak dengan isterimu di atas loteng.
Jika Allah mengurniakan anak, nanti anak itu
menjadi seorang munafiq, pelampau yang melewati
batas.

8. Jangan berjimak dengan isterimu pada malam
kamu hendak keluar bermusafir. Jika Allah
mengurniakan anak ia akan membelanjakan harta
pada jalan yang tidak haq.

9. Jangan berjimak dengan isterimu bila kamu
keluar bermusafir dalam tempoh tiga hari tiga
malam. Jika Allah mengurniakan anak ia akan
menjadi pembantu kepada setiap orang yang zalim.

10. Jangan berjimak dengan isterimu pada awal
malam (sebelum isyak) Jika Allah mengurniakan
anak ia akan menjadi seorang yang ahli sihir,
sunglap dan menghendaki dunia daripada akhirat

p/s : sumber: ohtidak.com


Selasa, 24 Februari 2009

~* Mengapa Tangan *~



Doktor memulakan syarahannya dengan membawa para hadirin memikirkan
sejenak dengan hadith yang maknanya sedikit sebanyak "Dalam diri-diri
kamu
ada tanda-tanda kebesaran Tuhan".

Doktor menyuruh kita melihat kedua tapak tangan dan perhatikan
garis-garis di tapak tangan kita.Garisan- garisan di tangan kiri
menunjukkan angka 8 dan 1 dalam Bahasa Arab dan tangan kanan 1 dan 8
dan
membawa ke jumlah 81 + 18 == 99 iaitu bilangan nama Allah.

Berikut adalah antara intipati syarahannya secara ringkas:-


1. Cara makan, kenapa kita gunakan tangan?

Mengikut cara Rasulullah s.a.w,beliau akan menggaulkan lauk dan nasi
dengan tangan kanannya dan kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasullah
saw
akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya (yg last tu),!

lalu Rasullah saw akan menghisap garam itu.

Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan lauknya. Mengapa? Kerana
kedua
belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim,tetapi konsentrasi di

tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri.

Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang

dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first
process of digestion.

Mengapa menghisap garam? Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah
yg
diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu adalah
sama
dgn satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya
bahan
yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk
kita.Kenapa garam?

Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar
yang
paling mujarab bagi keracunan, mengikut Dr, dihospital-hospital , the
first line of treatment for poisoning adalah dengan memberi Sodium
Chloride, iaitu GARAM.

Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin

menggangu manusia.

2. Cara Rasul ullah mengunyah -

Rasulullah akan mengunyah sebanyak 40 kali untuk membiarkan makanan itu

betul-betul lumat agar perut kita senang memproseskan makanan itu.

3. Membaca Bismilllah -(Bismillahirrahma Nirrahim).

Membaca Bismillah sebelum makan untuk mengelakkan penyakit. Kerana
bakteria dan racun ada membuat perjanjian dengan Allah swt, apabila
Basmalah dibaca maka bakteria dan racun akan musnah dari sumber makanan

itu.

4. Cara Rasulullah minum.

Janganlah kita minum berdiri walaupun ia makruh tetapi ia makruh yang
menghampiri kepada haram. Jangan kita minum dari bekas yg besar dan
jangan
bernafas sedang kita minum.

Kerana apabila kita minum dari bekas yg besar, lumrahnya kita akan
meneguk
air dan dalam proses minum itu, kita tentu akan bernafas dan
menghembuskan
nafas dari hidung kita.

Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan CO2 iaitu carbon
dioxide, yang apabila bercampur dgn air H20, akan menjadi H2CO3, iaitu

sama dengan cuka, menyebabkan minuman itu menjadi acidic.

Jangan meniup air yg panas, sebabnya sama diatas. Cara minum, seteguk
bernafas, seteguk bernafas sehingga habis.

Mengapa Islam menyuruh di sebat 100 kali orang belum berkahwin yang
berzina, dan merejam sehingga mati org yg sudah berkahwin yang berzina?

Badan manusia akan mengeluarkan sel-sel darah putih atau antibiotik yg

dapat melawan penyakit.

Dan sel-sel ini terdapat di daerah tulang belakang, berdekatan dengan
sum-sum tulang manusia. Lelaki yang belum berkahwin dia akan dapat
mengeluarkan beribu-ribu sel ini, manakala lelaki yang sudah berkahwin

hanya dapat menghasilkan 10 unit sel ini sehari, kerana antara sebabnya

ialah kerana sel-sel lain akan hilang kerana perhubungan suami isteri.


Jadi apabila lelaki yang belum berkahwin didapati salah kerana zina
hendaklah disebat 100 kali. Ini adalah kerana apabila dia disebat di
belakangnya, suatu amaran tentang kesakitan itu akan membuatkan
penghasilan beribu sel antibiotik yang dapat melawan virus HIV jika ia
ada
di badannya, dengan itu dapatlah antibodi melawan virus HIV itu.

Tetapi jika lelaki itu sudah berkahwin,walaupun disebat 100 kali ia
akan
tetap menghasilkan 10 unit antibodi sahaja, jadi dengan itu hukumannya

direjam hingga mati agar dia tidak dapat merebakkan virus HIV itu.
Itulah
sedikit sebanyak inti syarahan yg disampaikan oleh Dr Jamnul Azhar.

Harap ia akan memberi manfaat pada anda sekalian, dan sedikit informasi

yang diberikan oleh Mudaris(guru) ana, Mudaris Iskandar mengenai
Ka ' bah.

Mengapa ia terletak di Mekah al-Mukarramah dan mengapa ia empat persegi

(cube). Ia terletak di posisinya sekarang kerana setelah dibuat kajian

oleh para cendikiawan dari Pakistan dan Arab, didapati, tempat
terletaknya
Ka ' bah sekarang itu, adalah betul-betul di tengah bumi.

Mengapa ia empat persegi, ia melambangkan perpaduan ummah yang bergerak

maju bersama, equality and unity, tidak seperti bentuk pyramid, dimana
ia
diumpamakan, seperti hanya seorang pemenang yg berada diatas setelah ia

memijak-mijak yang lain.

Dan antara lagi sebab mengapa 4 persegi melambangkan 4 imam besar,
Maliki,
Hambali, Hanafi dan Syafi ' i, melambangkan kebenaran keempat-empat Imam

tersebut.

Sekian buat renungan bersama, Fi amanillah Jazakallah


~* Miss Him..urmssss*~


seiras ke?..miss him a lot.lambatnya nk jumpa

bila nak hbis kursus ni..misss sssssssssssssssss himmmmmmm..missss himmm...








~* C.O.K.L.A.T *~


jangan jeles ye..rini dapat cekelat..huhuhu..nak tau ke sape yg kasi?



jangan salah faham ye..ni cikgu hafizie..cikgu seni..dia kasi sebab tolong dia uat sijil ari sukan hari tu..hihihi..nyum2...sedap








Isnin, 23 Februari 2009

~* Baju Nikah Putih & Biru *~



Baju ni telah diberi pada hari khamis minggu lepas..90 peratus dh siap..cuma lengan belah kiri je lom lagi...emi akan cuba siapkan maybe rabu ni akan siap..hihii..cepat kan?




Ni la gmbar2 yang telah siap emi jahit manik..hhuuu..dikit lagi..penat lak mata ni..rasanya di bahagan badan baju tu emi nak tmbah sedikit lagi maniknya..t dah siap emi uploadkan ye..


~* Saperah untuk Bonda tersayang*~



tengah rajin le katakan..aku telah buat 1 kain saperah untuk bonda tersayang..hanya 80 % je mampu siap..hihii..bukan apa ngah siapkan manik untuk baju akad nikah kawan..so tangguhkan dulu..t emi sambung..pape pun jom tgok hasilnya..dikit jeeee..hihii






t emi akan siapkan..maybe after jahitan manik itu siap..90 % dh siap..just nk tmbh baikan sedikit je lagi..hihihi

p/s: Gambar daun2 itu kejap kecik kejap besar..biasala.....hihiii

Khamis, 19 Februari 2009

~* Jemputan *~



Salam aku nak jemput korunk ke majlis naik buai dan aqiqah anak sedar ke enam aku..the cumil boy amjad..rindu tul kat dak ni..budak yang susah nk nagis..kecuali lapar...

ok jemput ler semua datang yerk..kat alor setar uat nye...hihii








Rabu, 18 Februari 2009

~* Jangan Terlalu Mencari Kesempurnaan *~

Jangan terlalu mencari KESEMPURNAAN.
sOmeTiMeS tHe bESt WaY To HoLd,
OntO sOmEtHiNG Is To LEt iT GO

Jika kamu memancing ikan....
Setelah ikan itu terlekat di mata kail,
hendaklah kamu mengambil ikan itu....

Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia
semula ke dalam air begitu saja....
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya
ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDE RITA selagi ia masih hidup.


Begitulah juga ........


Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN
kepada seseorang...
Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....

Kerana dia akan TERLUKAoleh kenangan bersamamu
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu....

Jika kamu menadah air biarlah berpada,
jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh....
cukuplah sekadar KEPERLUANmu...
Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menampalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....
Begitu juga jika kamu memiliki seseorang,
TERIMALAH seadanya....
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu ISTIMEWA....

Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya....
akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYAboleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi...
yang kamu pasti baik untuk dirimu.
Mengenyangkan. Berkhasiat.
Mengapa kamu berlengah,
cuba mencari makanan yang lain..
Terlalu ingin mengejar kelazatan.
Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan MENYESAL.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan.....yang pasti membawa KEBAIKANkepada dirimu.
MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU...
Mengapa kamu berlengah,
cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.
Terlalu mengejar KESEMPURNAAN.
Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain..
Kamu juga yang akan MENYESAL...


~* Kerana Dia Manusia Biasa *~

Artikel ini dipetik drpd seorang sahabat, dan saya forwardkan utk manfaat
kpd
diri saya dan semua.


Assalamualaikum. .. Semoga bermanfaat.. .... baik utk yang melamar
ataupun
yg dilamar, ataupun bagi yang sudah berumah tangga.......

Renungan buat yang sedang mencari pasangan hidup ataupun yang sedang
mengemudi bahtera rumah tangga..
Mengapa? Kerana Dia Manusia Biasa ......

Kerana Dia Manusia Biasa ...

Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukan
pertanyaan yang sama. Kenapa kamu memilih dia sebagai suami/isterimu?
Jawabannya ada bermacam-macam. Bermula dengan jawaban kerana Allah
hinggalah jawaban duniawi.

Tapi ada satu jawaban yang sangat menyentuh di hati saya. Hingga saat
ini
saya masih ingat setiap detail percakapannya. Jawaban dari salah seorang

teman yang baru saja menikah. Proses menuju pernikahannya sungguh ajaib.

Mereka hanya berkenalan 2 bulan. Kemudian membuat keputusan menikah.
Persiapan pernikahan mereka hanya dilakukan dalam waktu sebulan saja.
Kalau
dia seorang akhwat, saya tidak hairan. Proses pernikahan seperti ini
selalu
dilakukan. Dia bukanlah akhwat, sebagaimana saya. Satu hal yang pasti,
dia
jenis wanita yang sangat berhati-hati dalam memilih suami.

Trauma dikhianati lelaki membuat dirinya sukar untuk membuka hati.
Ketika
dia memberitahu akan menikah, saya tidak menganggapnya serius. Mereka
berdua
baru kenal sebulan. Tapi saya berdoa, semoga ucapannya menjadi
kenyataan.
Saya tidak ingin melihatnya menangis lagi.

Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia menyebutkan tarikh pernikahannya.

Serta meminta saya untuk memohon cuti, agar dapat menemaninya semasa
majlis
pernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya. Sebenarnya.. ..!!!

Saya ingin tau, kenapa dia begitu mudah menerima lelaki itu. Ada apakah
gerangan? Tentu suatu hal yang istimewa. Hingga dia boleh memutuskan
untuk
bernikah secepat ini. Tapi sayang, saya sedang sibuk ketika itu
(benar-benar
sibuk).

Saya tidak dapat membantunya mempersiapkan keperluan pernikahan.
Beberapa
kali dia menelefon saya untuk meminta pendapat tentang beberapa perkara.

Beberapa kali saya telefon dia untuk menanyakan perkembangan persiapan
pernikahannya. That's all......Kami tenggelam dalam kesibukan
masing-masing.

Saya menggambil cuti 2 hari sebelum pernikahannya. Selama cuti itu saya
memutuskan untuk menginap dirumahnya.

Pukul 11 malam sehari sebelum pernikahannya, baru kami dapat berbual
-hanya-
berdua. Hiruk pikuk persiapan akad nikah besok pagi, sungguh membelenggu

kami. Pada awalnya kami ingin berbual tentang banyak hal.

Akhirnya, dapat juga kami berbual berdua. Ada banyak hal yang ingin saya

tanyakan. Dia juga ingin bercerita banyak perkara kepada saya. Beberapa
kali
Mamanya mengetok pintu, meminta kami tidur.

"Aku tak boleh tidur." Dia memandang saya dengan wajah bersahaja. Saya
faham
keadaanya ketika ini.

"Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur."

"Ya.. ya." Dia mematikan lampu neon bilik dan menggantinya dengan lampu
yang
samar. Kami meneruskan perbualan secara berbisik-bisik.

Suatu hal yang sudah lama sekali tidak kami lakukan. Kami berbual banyak

perkara, tentang masa lalu dan impian-impian kami. Wajah keriangannya
nampak
jelas dalam kesamaran. Memunculkan aura cinta yang menerangi bilik
ketika
itu. Hingga akhirnya terlontar juga sebuah pertanyaan yang selama ini
saya
pendamkan.

"Kenapa kamu memilih dia?" Dia tersenyum simpul lalu bangkit dari
baringnya
sambil meraih HP dibawah bantalku. Perlahan dia membuka laci meja
hiasnya.
Dengan bantuan lampu LCD HP dia mengais lembaran kertas didalamnya.

Perlahan dia menutup laci kembali lalu menyerahkan sekeping envelop
kepada
saya. Saya menerima HP dari tangannya. Envelop putih panjang dengan cop
surat syarikat tempat calon suaminya bekerja. Apa ni. Saya melihatnya
tanpa
mengerti. Eeh..., dia malah ketawa geli hati..

"Buka aja." Sebuah kertas saya tarik keluar. Kertas putih bersaiz A4,
saya
melihat warnanya putih. Hehehehehehe. .......

"Teruknya dia ni.." Saya menggeleng-gelengka n kepala sambil menahan
senyum.
Sementara dia cuma ketawa melihat ekspresi saya. Saya mula
membacanya.Saya
membaca satu kalimat diatas, dibarisan paling atas. Dan sampai saat
inipun
saya masih hafal dengan kata-katanya. Begini isi surat itu.......

************ ********* ********* ********* ********* ********* *********

********* ********* ********* ********* ********* ********* *********
********* ********* ********* ********* *******
Kepada Yth .........

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan
calon kakak buat adik-adik saya

Assalamu'alaikum Wr Wb

Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini
hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya
mohon,
bacalah dulu sampai selesai.

Saya, yang bernama ............ ... menginginkan anda ............ ...
untuk
menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa.
Buat
masa ini saya mempunyai pekerjaan.

Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi
yang
pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan
isteri dan anak-anakku kelak.

Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya
akan
terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar
isteri
dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan.

Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa
kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi

kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia
biasa.
Cinta saya juga biasa saja.

Oleh kerana itu. Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan

merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa.

Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana

saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat

tenaga menjadi suami dan ayah yang baik.

Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya
memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin

mantap memilih anda.

Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya
menikah
untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak
berani
menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih
baik
dari sekarang ini.

Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada
saya.
Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah ridho
dengan
jalan yang kita tempuh ini. Amin

Wassalamu'alaikum Wr Wb

************ ********* ********* ********* ********* ********* *********

********* ********* ***
Saya memandang surat itu lama. Berkali-kali saya membacanya. Baru kali
ini
saya membaca surat 'lamaran' yang begitu indah.

Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan
kata
yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa.

Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum
tertahan.

"Kenapa kamu memilih dia......?"

"Kerana dia manusia biasa....... " Dia menjawab mantap. "Dia sedar
bahawa
dia manusia biasa.. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya.

Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan
apa-apa.
Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari.
Entah
kenapa, justru itu memberikan kesenangan tersendiri buat aku."

"Maksudnya?"

"Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu besok masih
ada.
betuI tak? Paling tidak.... Aku tau bahawa dia tidak akan frust kalau
suatu
masa nanti kami jadi miskin.

"Ssttt....... ." Saya menutup mulutnya. Khuatir kalu ada yang tau kami
belum
tidur. Terdiam kami memasang telinga.

Sunyi. Suara jengkering terdengar nyaring diluar tembok. Kami saling
berpandangan lalu gelak sambil menutup mulut masing-masing.

"Udah tidur. Besok kamu mengantuk, aku pula yang dimarahi Mama." Kami
kembali berbaring. Tapi mata ini tidak boleh pejam. Percakapan kami tadi

masih terngiang terus ditelinga saya.

"Gik.....?"

"Tidur...... Dah malam." Saya menjawab tanpa menoleh padanya. Saya ingin
dia
tidur, agar dia kelihatan cantik besok pagi. Rasa mengantuk saya telah
hilang, rasanya tidak akan tidur semalaman ini.

Satu lagi pelajaran dari pernikahan saya peroleh hari itu. Ketika
manusia
sedar dengan kemanusiannya. Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur
segala
kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah
terpahat sejak ruh ditiupkan dalam rahim.. Tidak ada seorang pun yang
tahu
bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak.

Lalu menjadikan proses menuju pernikahan bukanlah sebagai beban tetapi
sebuah 'proses usaha'. Betapa indah bila proses menuju pernikahan
mengabaikan harta, tahta dan 'nama'.

Status diri yang selama ini melekat dan dibanggakan (aku anak orang
ini/itu), ditanggalkan.

Ketika segala yang 'melekat' pada diri bukanlah dijadikan pertimbangan
yang
utama. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk
ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya.

Maka semua menjadi indah.

Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap HambaNYA. Hanya Allah
yang
mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan
sebuah
pernikahan.

Kita hanya boleh memohon keridhoan Allah. MemintaNYA mengurniakan
barokah
dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan
dan
kemantapan untuk menikah.
Jadi, bagaimana dengan cinta?

Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi
hadir,
lalu tumbuh, kemudian merawatnya.

Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam
pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa).

Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha
menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin.

Wallahu 'alam



~* ISLAM melarang cinta Berpanjangan *~

Sebenarnya dalam persoalan cinta ini, memang tidak dapat dielakkan, bila sudah timbul keinginan terhadap seseorang, cinta itu akan datang sendiri. Perasaan itu adalah fitrah semulajadi yang tidak perlu diajar atau didatangkan. Sebab itulah Islam amat melarang pergaulan bebas kerana ia boleh merangsang fitrah dan keinginan kepada jantina lain itu.


Apabila seseorang sudah ada keinginan terhadap seseorang yang lain, ada jalan penyelesaiannya yang telah ditentukan oleh Islam. Jika ia mampu untuk berkahwin, digalakkan ia terus berkahwin. Jika tidak ia harus berpuasa untuk melawan keinginannya itu. Bagi mereka yang sudah mampu untuk berkahwin,waktu itulah diharuskan pihak lelaki meminang si anak dara tersebut.

Sewaktu majlis pertunangan itu kedua-dua pasangan teruna dan dara ini boleh dipertemukan dengan ditemani muhrim mereka. Dalam ajaran Islam, harus ditemukan supaya kita tahu apakah mereka setuju untuk meneruskan perkahwinan atau sebaliknya. Waktu kali pertama pertemuan itulah timbul rasa cinta antara mereka. Bila sudah berjumpa dan ada rasa hati, kahwinkan segera agar kehangatan cinta mereka itu boleh merangsang kebahagiaan rumahtangga yang dibina.

Tapi apa yang berlaku di dalam masyarakat kita, setelah lebih tiga atau empat tahun bercinta, barulah mereka hendak memikirkan untuk mendirikan rumahtangga bersama. Ini sudah terlambat. Ibarat tebu yang hilang manisnya; tinggal hampas sahaja. Manisnya sudah hilang sepanjang masa perkenalan itu. Akibatnya bila mereka mendirikan rumahtangga, kasih sayang antara mereka semakin hambar.

Tidak pelik, jika kita dengar ada pasangan yang baru dua tiga bulan mendirikan rumahtangga, terus bercerai. Islam tidak mempersoalkan tentang sama ada perlu bercinta sebelum kahwin atau cinta selepas kahwin. Tapi yang dilarang ialah cinta yang berpanjangan sebelum kahwin boleh menyebabkan kehangatan kasih sayang itu akan terus malap setelah bernikah.

Justeru itu Islam sangat menggalakkan agar pasangan yang sudah jatuh hati antara mereka sewaktu bertunang dicepatkan proses pernikahan mereka agar kasih sayang terus bertaut dan tidak terus malap . Sebaliknya jika sewaktu bertunang, kedua-duanya atau salah seorang dari mereka tidak terpaut antara mereka, eloklah jika pertunangan itu diputuskan sahaja. Begitulah Islam memberi jalan keluar kepada persoalan cinta


Selasa, 17 Februari 2009

~* Bahayanya FACEBOOK *~

Secara sedar atau tidak bahawa FaceBook ini sebenarnya amat merbahaya... Jika korang memberi data sebenar dalam facebook ni berhati-hatilah... Maklumat korang dalam Facebook adalah hak milik Facebook... walaupun gambar dah dibuang maklumat dah ditukar tapi dalam main server .. ni tok ambik dari internet.. lu orang fikirlah sendiri..

Sebenarnya, ada sebahagian “dark side” yang tidak diketahui oleh berjuta pengguna internet di dunia ini mengenai Facebook. Ini adalah satu konspirasi teori yang telahpun menjadi fakta benar dan apa yang boleh kita lakukan sekarang adalah “lihat” dan “terus melihat”. Jika ada di antara kita yang telah meletakkan butir-butir peribadi sebenar di dalam Facebook, maknanya tiada apa lagi yang kita boleh lakukan.
Sedarkah kita siapa sebenarnya di belakang Facebook? Sedarkah kita bahawa semua data-data yang kita berikan itu telahpun disimpan oleh pihak CIA?

Mereka boleh mengakses semua mengenai kita dan dengan mudah mendapat semua butir-butir diri tanpa perlu bertanya kepada kita, bos kita, kawan-kawan kita, pihak universiti kita, keluarga kita dan banyak lagi sumber at anytime they want! Dan yang lebih menyedihkan lagi, ramai dari kita terutamanya rakyat Malaysia sudahpun
memberikan 100% info dan butir-butir diri mereka dengan TEPAT.
Apabila ditanya, mereka dengan mudah menjawab, “nanti kalau member lama atau member sekolah ingin mencari kita, senang sikit!”

Malang sekali bukan itu yang berlaku.


Dalam pada keghairahan yang kita sendiri wujudkan terhadap Facebook, kita sedikitpun tidak membaca dasar ataupun polisi yang Facebook letak di dalam laman web mereka. Yang kita tahu hanyalah PERCUMA dan sikap ramah dan jujur kita itulah yang boleh memakan diri kita sendiri sebenarnya.


Mari kita lihat apakah yang Facebook nyatakan mengenai butir-butir peribadi yang kita sendiri masukkan dalam account Facebook kita.


Cuba bayangkan!

Facebook yang telah menjadi kegilaan pengguna internet adalah tempat yang paling mudah untuk CIA mendapatkan data peribadi mereka dengan PERCUMA. Bagi pengguna kebanyakan (mereka yang bukan extreme), mungkin ia tidak akan membawa keuntungan kepada pihak CIA tetapi bagi mereka yang mempunyai “title” sebagai “professional” seperti seorang doktor, peguam, PROFESSOR, scientist dan yang seumpamanya… inilah MANGSA CIA yang sebenarnya.


Mengapa?

Kerana sama ada kita percaya atau tidak, ramai golongan professional yang meletakkan segala butir-butir mengenai diri mereka dengan lengkap bagai nak rak dengan alasan mereka mempunyai kawan di seluruh dunia dan masing-masing tidak mahu “kalah” dalam menceritakan semua kejayaan dan kegiatan yang telah mereka kecapi.
Bukankah itu semua adalah PRIVACY diri sendiri?

Pernahkah kita/mereka fikirkan mengenai RISIKO yang mereka letakkan ke atas diri mereka sendiri?

- Habis semua data mengenai aktiviti dimasukkan.

- Habis semua data mengenai achievement diri dimasukkan.

- Address, hometown, phone number, clubs, jobs, rekod pendidikan, interests, daily schedule, habis diberikan begitu sahaja. Itu semua akan disimpan oleh pihak CIA sebagai data yang boleh dijadikan statistik untuk kegunaan mereka pada masa hadapan. Malah, maklumat mengenai keluarga juga dimasukkan dengan selamba.


Kita marah bila orang mengambil tahu hal kita.

Kita marah bila orang mencungkil privacy kita.


Tapi kita tidak sedar yang kita telah “berikan” semuanya di dalam Facebook kita! Ikut percakapan kasar orang di warung kopi, bunyinya memang menarik. Ini dialognya: Esok kalau katakan mereka hendak menyerang Malaysia, mereka sudahpun tahu dimanakah golongan bijak pandai di Malaysia ini berada/tinggal. Sebelum dia serang, mereka akan bunuh dahulu golongan bijak pandai ini…. tiada apa yang tinggal.
Bukankah semua info yang mereka perlukan sudahpun ada dalam tangan mereka?

Facebook best!
Face book nombor 1 sekarang !!!
Memang betul.


Itu memang satu fakta. Tiada siapapun boleh menafikannya.


Dan ini juga adalah satu fakta:

Facebook telah di tampung sebanyak USD500,000 oleh bekas CEO Paypal, Peter Thiel. Jadi tiada masalah untuk mempromosikannya. Tidak cukup dengan itu, sebanyak USD12.7 juta telah dilaburkan ke dalam Facebook oleh James Breyer dari Accel Partners. Mereka semuanya ada agenda yang mereka sendiri faham. Jika kamu hendak tahu siapakah mereka semua ini dan siapakah DALANG di sebalik laman web sosial ini, kamu harus memberikan fokus yang sepenuhnya pada slide flash video yang akan kamu lihat sebentar lagi. Mainkannya berulang-ulang dan cuba fahamkan.


Satu lagi, pihak CIA sendiri menggunakan Facebook group to untuk merekrut staffnya bagi program kesayangan mereka iaitu National Clandestine Service. Malah, Dr Anita Jones juga telah menjadi sebahagian dari Dark Side ini. Dr Anita Jones adalah Defence Research and Engineering Director untuk US Department of Defence.


Bagi aku, bersosial di laman web seperti Facebook ini tidaklah salah. Malah bagus kerana silap haribulan, boleh buat duit lagi. Tapi berhati-hatilah dengan semua privasi diri sendiri. Jangan sesekali memberikan maklumat penting. Palsukan semua maklumat yang dirasakan tinggi privasinya. Maklumlah.. rakyat Malaysia inikan cepat terpengaruh. Apalagi dengan benda PERCUMA sebegini.


Bukan hendak mengata diri sendiri, tetapi ini telahpun terbukti. Kalau tidak percaya, pergilah di Fotopages dan lihat siapakah pengguna terbesar Fotopages kelolaan rakyat Israel tu…! Jawapannya adalah rakyat Malaysia.
Tidak syak lagi…Jadi, apa yang perlu kita lakukan sekarang?

Jawapannya mudah. Bagi mereka yang pernah memasukkan data privasi mereka, senyum sahajalah. Bagi mereka yang belum dan baru nak mendaftar, berhati-hati. Itu sahaja.



sumber assal :minda kembara & di copy dr jtkpk.com.








~*Tag *~



Mari menjawab tag..kita tgok sape yang kena...hiihii.


TAG 1
-------

**RULES***

The rules of the game get posted at the beginning. Each player answers the questions about themselves. At the end of the post, the player then tags 5 people and posts their names, then goes to their blogs and leaves them a comment, letting them know they’ve been tagged. Let the person who tagged you know when you’ve posted your answer.

***END***

What were you doing 5 years ago?
= back in 2004,i'm still studying at IIUM gombaks...

What were the 5 things on your list today?
= Working
= Blogging
= eat
= sew
=sleeping

What are 5 snacks that you enjoy?
= Appolo
= nuts
= twisties
= -
= -

What are 5 jobs you’ve had?
= admin clerk
= Account Clerk
= Teacher
= photo editor
= Technician computer

5 people you want to tag
= Kak Liya
= Kak Yanmie
= Wahida
= Yat
= sheila

TAG 2
-------
5 Characteristics of your dream guy/girl
~handsome (wahaha)
~Smart (brain and character)
~loving
~romantic
~always beside me

5 Characteristics that you have never like in a guy/girl
~action
~Demanding
~selekeh (hihi)
~perfectionist
~daring

5 feelings that you have when you're out with the one you admire
~sukenyeeeeee
~Gelabah
~ehem2 (tak taw nk uat apa)
~best sgt
~senyum sorang2

5 places that you want to travel with your loved one
~Egypt
~Perth
~Makkah
~Thailand
~hawaii

5 special things that you would give to your loved one
~special only me and him know
~respect
~my heart
~my love
~semua yang uat dia rasa bahagia

5 songs that you will sing to your partner
~Ku merindu - ella & shah
~as long as you love me - bsb
~permata yang dicari- dehearty
~Sampai menutup mata-acha
~Cinta Padamu- exist

5 friends that you want to tag
~Ika
~ayien
~kak yanmie
~yat
~Kak liya .








Isnin, 16 Februari 2009

~* Hanya kerak nasi untuk MAK *~

Ada lagu yang mengatakan andai bumi terbelah aku tetap cita padamu, ada
yang mengatakan hanya kau yang ku cinta di dunia.. tapi sayang ..orang
yang
paling dan patut kita sayangi di dunia ini ialah IBU kita .. bukan
kekasih.. yang hanya datang sekejap dalam hidup kita.. FIKIRKANLAH...

Itulah pengorbanan seorang ibu....sedih.....sayangilah ibu anda selagi
dia
masih hidup.

Cerita dari seorang kawan : Cerita betul yg meyayat hati.....

Hari ini semua adik beradik pulang beraya di Kuala Lumpur setelah beraya di kampung mertua. Ibu yang di KL agak kesunyian, tetapi setelah mendengar abang dan akak-kakak hendak datang beraya ,ibu gagahi juga bangun pagi menggoreng nasi buat santapan pagi mereka yang akan datang nanti.

Aku yang bongsu tinggal dirumah sambil menolong apa yang patut memerhati
kegagahan ibu yang sememangnya aku tahu sakit dan bengkak kakinya semakin
menjadi-jadi semenjak bulan puasa tempohari. Aku minta untuk membantu
,"tak payah" katanya "biar mak yang buat nanti lain rasanya". Aku biarkan

sahaja walau dalam hati terasa pedih dan sayu melihat kegagahan mak nak
juga sediakan nasi goreng untuk anak-anaknya yang baru nak merayakan
aidilfitri bersamanya.

Aku tahu disudut hati mak ada rasa sedih dan sayu kerana anak lelakinya
tak beraya bersama di pagi raya..tetapi langsung tidak
ditunjuk malah ingin pula menjamu anaknya. Terhinjut-hinjut mak kesana ke
mari mengambil bahan-bahan nasi goreng. bukan main khusyuk dan bersungguh
cuba menyediakan juadah yang semampunya.

Bila semuanya dah sampai aku mula hidangkan nasi yang digoreng mak
untuk
abang- dan kakak yang tiba dengan anak-anak mereka. Semuanya pakat
menjamu selera..memang berselera semua sukakan nasi goreng mak..mak tahu
anak-anaknya sukakan nasi goreng air tangannya..Dalam tak sedar nasi
dah hampir habis. Terdetik dihatiku..

." ahhh mak belum makan apa-apa semenjak pagi kerana sibuk sediakan nasi tu"
...seraya tu abang ku bertanya'siapa tak makan lagi nasi ni'. Aku menjawab ' mak belum makan apa lagi tu' Mak dengan bersungguh menjawab " Ehh mak tak mau...tak lalulah nasi goreng, nak makan roti ja sat lagi'...

dua tiga kali kami pelawa begitu
juga jawabnya. Kata ku dalam hati." oohh mungkin juga mak nak makanroti
sebab nak kawal penyakit diebetisnya" .. Bila semua dah pulang..aku lihat mak terhinjut-hinjut kedapur..lantasaku tanya 'mak nak apa..nak ambilkan.'.' takpa nak rasa ni sikit'. Sayu sedih
dan terguris sungguh hati aku..bila kulihat mak rupanya sedang mengikis
kerak-kerak nasi goreng yang masih berbaki dalam kuali untuk dimakan.


Itulah kasih seorang ibu pada anak-anaknya.
..zaman sekarang pun masih ada ibu yang sanggup berlapar dan mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua kenyang. Aku benar-benar kalah dengan apa yang aku saksikan..

YA RABB
Engkau peliharalah Ibu,,Ampunilah Dosanya,Berilah kekuatan pd anak-anaknya AMINN

~* Creative idea *~



Pernah ke kita terpikir menda2 mcmni?.mmg creative mereka ini kan?..