Selasa, 20 Ogos 2013

Rumah Kecil kami

Salam and salute
Alhamdullilah kami telah pun memiliki rumah idaman kami
3 tahun kami menunggu
sudah hampir 4 bulan kami dah duduk di kediaman kami
amin amin amin

 Nak tahu kronologi pembelian rumah ni? nanti aku story..ins sha allah boleh jadi panduan pada anda2 yang di luar sana.. ins sha allah yea

kalau nak singgah ni alamat ke rumah kami..jemputlah
ok kita mula....hihihh suspens lak..kuikui
mula2 aku lah yang jumpa pamplet rumah ni... masa tu aku ngah baca surat khabar kat PKG Talang... tengok macam menarik.. harga masa tu tahun 2009  RM119 800 dengan Free law Fees..
aku bab2 guaman free ni lah aku laju je... tanya jugak pendapat kawan2 yang telah beli fasa mula2.. ada banyak pendapat... nekad nak juga..

balik rumah pujuk suami... masa tu encik faizal tak mahu lagi beli rumah..katanya ekonomi belum stabil.. bila buat penilaian memang la xcukup..pas tolak gaji makan pasir lah kami nanti...
takpe aku bab mengira perbelanjaan memang terbaik..walau pun langsung xde kepakaran dalam khidmat nasihat kewangan ni tapi termakan jugak godaan dan pujukan rayu aku ni,... hahah sib xgoda secara seksi ja.. hahahahah (jangan bayangkan...dosa)..kahkahkah

Kami ni dua-dua bergred 17 je.. bukanlah bergaji diploma atau degree..cuma bergaji gred SPM... so bukan nak cakap or ngeluh cuma nak bagitau kat korang yang bergred rendah jangan lah gusar... ins sha allah niat baik lagipun nak kukuhkan hubungan kekeluargaan n membina keluarga sakinah mestilah banyak dugaan dan adalah rezeki yang kita tak jangka.. lagi satu mestilah tanam dalam diri..UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI!!!! tu penting... tengok orang buat apa pun kadang-kadang aku pun ada keinginan membuak-buak..

ok dah kelaut..hahahhaaha

Jalan2 lihat kawasan sekeliling

sambung lagi...

masa tahun 2009 ..KGT (kenaikan Gaji Tahunan) kami adalah sebanyak rm 49.++ dah lupa sahaja... bayangkan kalau kami tolak gaji bayar rumah kami hanya dapat 50 inggit la katakan setahun... kesian kan... tapi aku yakinkan juga encik faizal..aku ckp pejam mata iangat 5 tahun nanti mcmana?.. rm250 kan?.. banyak dah tu untuk kita...

tengahari esoknya , kami pergi ke pemaju, tengok2 dan nak booking... Ya ALLAH dugaan lagi.. nak tahu apa? Basic gaji encik faizal tak cukup... kami tak layak nak beli umah ni.. huhuu sedih gila... kalau kerja kerajaan nak membeli rumah berharga 120K kami haruslah mempunyai basic gaji rm1000.. encik faizal cuma masa tu 900++ sahaja..tahun depannya APRIL baru cukup 1000..see seperti aku cakap memang kalu kami beli kami akan makan pasir anak beranak... hohoho sedih lagi

Tapi memang nak jadi rezeki kami, kerani pemaju perumahan cakap takpe dia tunggu sebab rumah pun baru nak naik... dia boleh tunggu payslip tahun depan... fuh fuh fuh lega sangat-sangat..

dan muncul dugaan lagi nak booking kena bayar RM1000.. hahahaha.. kami xcukup duit...kami hanya punyai RM500 di tangan... ( nilah padah xde simpanan..silalah menyimpan yea dr awal)...

segan nak pinjam orang so kami kol la bonda di kampung... hehehee.. yeay bonda pinjamkan 500 lagi...alhamdullillah kami booking

start dari hari booking kami memasang impian dan harapan.. tak sabar tau nak memiliki rumah sendiri.... berapa lama harus di sewa? rumah makin mahal...kalau kami tunggu lagi sama je.. betul tak? apa yang sama? kami tetap makan pasir jugak nanti.... hihihi

dalam susah hati tu hari-hari doa Allah murahkan rezeki kami... Tup-tup rezeki Allah kita xtahu ada kenaikan gaji baru yang di umumkan... see? see? ada kan rezeki kita... bila, dimana hanya Dia yang tahu,....

Tuan rumah bergambar kenang-kenangan .. hahahaha
ni lah sedikit sebanyak kronologi bagaimana kami memiliki dan bertekad membeli rumah... semoga rumah kami yang kecil ini menjadi syurga kami dan kami semua beroleh keleuarga sakinah..amin
okay nanti sambung lagi.. hihihi

pandangan belakang
bye bye.. :)







14 ulasan:

joijoi80 berkata...

akak pun amy ..dah sepuluh tahun kahwin baru dpt duduk umah sendiri

D Yatie berkata...

Rumah cantik ok ni. Dalam deco mcm banglo! I jeles betul! Huuuuu. Bila tah baru nak deco bebaik umah sendiri. Umah Ipoh bakal jadi umah ooo ooo ooo balik kampung (konon nya). ; D

Ayu azmir berkata...

Tahniah... cantik rumah tu... syukur da ade rumah..

Cik ika berkata...

Mahal jugak umah kat kuala ye kak.. huhuu.. syukur dah ader rumah gak...bli rumah pun potong dekat nk seribu.... jenuh lar adik2 nk bli plak lepas ni... susah nak cari rumah bawah rm200 ribu..

Cik ika berkata...

Mahal jugak umah kat kuala ye kak.. huhuu.. syukur dah ader rumah gak...bli rumah pun potong dekat nk seribu.... jenuh lar adik2 nk bli plak lepas ni... susah nak cari rumah bawah rm200 ribu..

eja mizie berkata...

Alhamdulillah...tekad membawa berkat :)

eja mizie berkata...

emi buat entry deco rumah plak...

Hayati berkata...

bestnye..sambung cepat entry nie.

ejdeejasmi berkata...

@joijoi80- alhamdullilah kak xkesahla janji ada rumah

ejdeejasmi berkata...

dyati- perghh banglo bagai... hahahah xde makna nya

ejdeejasmi berkata...

ayu azmir- tq kak... alhamdullilah syukur

ejdeejasmi berkata...

cik ika- mujur kan dpt beli awal

ejdeejasmi berkata...

eja mizi- kak ija tulah kena nekad, nnti step by step deco2.. tpi umah kak eja lawa

ejdeejasmi berkata...

hayati- yat sabo sabo