Isnin, 22 April 2013

KARI IKAN PARI


 selamat pagi
kali ini resepi kari lagi.. aiyakkk adakah aku dah mix bollywood dalam darah aku.. aku malaywood lah... biasalah duk malaysia pelbagai citarasa boleh di dapati..

aku memang pengemar kari, kari pekat, kari cair, kari xde santan semua aku bedal asalkan namanya kari .. nak nak makan pulak dengan nasi panas dan setiti dua kicap manis.. perghhhh menjilat jari...kompom 4 kali tambah

ok kali ini resepi kari ikan pari.. tak lari byk pun dengan kari kepala ikan haritu.. 
 
sediakan bahan seperti diatas

BAHAN-BAHAN:-

3 Ulas bawang merah ricik halus
2 Ulas bawang putih jugak di ricik halus
1 Inci halia diricik halus
1 sudu teh halba campur
2 tangkai daun kari
serbuk kari ikan di bancuh sedikit air jadikan paste
1 sudu teh serbuk kunyit
2 potong ikan pari di potong dadu
2 biji tomato
beberapa biji bendi
1 mangkuk air asam jawa
2 cawan santan pekat
garam secukup rasa dan:-
minyak untuk menumis

bahan untuk menumis

CARA-CARANYA:-

panaskan minyak dan tumis bahan-bahan seperti diatas sampai garing

masukkan kari paste dan serbuk kunyit masak sehingga pecah minyak, tambahkan sedikit air

bila paste kari dah masak masukkan ikan dan sedikit air.. tunggu hingga ikan masak

masukkan air menutupi ikan dan santan secawan terlebih dahulu.

masukkan bendi dan tomato tunggu sehingga bendi empuk

masukkan santan selebihnya di ikuti garam, serbuk perasa dan air asam jawa

p/s: kalu pekat leh tambah air sedikit.. ikut pada kepekatan yang anda hendak... 

tunggu menggelegak tutup api dan siap...

selamat mencuba dan memasak

Tiada ulasan: