Khamis, 8 Disember 2011

Cucur Kentang minum petang

Assalamualaikum and salute :-

Petang hujan renyai2...perut lak rasa lapar...nak keluar baru jea balik dari kerja...ermsss malasnya lahai...

tit tit... mesej sampai di Handphone " sayang abang balik lewat tau harini, tengok orang buat wiring makmal ni tak habis2 lagi"..... ermssss lambat pulak

so pergi dapur jenguh mesin basuh...ada kain so tekan button on biarkan air di isi...tak tahu lah nak buat apa rini... ubi keledek ada... pisang ada... tepung ada?.... owh ada...ehehee... so rasa malas lak nak buat ubi ngan pisang... so kentang ada..kebetulan ada lagi daun bawang dan daun sup....ok jadi lah... so check it out

masak air dulu lah nanti boleh buat teh...so sambil2 tu layang cucur kentang

so BAHAN-BAHANNYA:-

2 1/2 cawan tepung gandum
2 biji kentang saiz besar (di potong dadu)
2 biji bawang besar ( dipotong dadu)
1 biji cili besar merah..di potong nipis-nipis
daun sup dan daun bawang
RM 1.00 udang kering
1 sudu serbuk kunyit
secubit garam
1 biji telur ( Optional) tak masukkan pun xpe
2 Mug air kosong
minyak untuk menggoreng

BAHAN SOS:

2 sudu cili kisar (dikisar bersama bawang merah,putih dan belacan)
1 sudu gula
2 ulas bawang putih

CARA_CARANYA:

masukkan semua bahan dalam besen.. dan kacau hingga sebati...

dan goreng....eeheheh :P

panaskan kuali dengan api kuat dahulu dan letakkan api paling rendah tuk proses menggoreng supaya adunan masak luo dan dalam...

ok selamat mencuba


masukkan tepung,kentang,bawang besar dan cili merah
Masukkan daun bawang,daun sup

Akhir sekali masukkan udang kering yang di tumbuk, serbuk kunyit dan jugak garam
masukkan air sikit demi sedikit dan kacau adunan...kawal penggunaan air untuk elakkan adunan menjadi terlalu cair

kacau hingga sebati.. tak cair sangat ...tak pekat sangat..sedang2 jea... yea
panaskan minyak untuk proses mengoreng

Done hidangkan dengan Teh O panas....


http://www.emocutez.comnikmatilah keenakkan nya.... selamat menjamu selera

2 ulasan:

eRiNsZ berkata...

wehhh teliur ni...
jom join contest senang kat blog erin:

http://ehemsz.blogspot.com/2011/12/like-eisya-contest.html

yang lain pon jom join

ejdeejasmi berkata...

selamat dt erinzs...insyallah i terjah blog tu nanti yea