Rabu, 23 November 2011

Resepi Bubur Cha Cha



jam menunjukkan pukul 10 malam...perut sedang berkeroncong... mintak isi...malas nk kuar....so sambil2 tengok bola sepak Malaysia lawan Syria sambil on FB.

ish takleh jadi ni..perut makin laju bernyanyi riang mintak di isi.. so bangun dari bantal empuk menuju ke dapur....

" ermsss air masak dah habis, masak air dulu lah..... isi dalam tong air siap2...so masa nak p sinki terpandang tempat simpanan bahan kering.... owh ada santan kotak, ada gula kabung (gula melaka), ada jugak keledek (baki buat pau haritu)...so tanpa berpikir panjang letak air atas api... mula buka kabinet dapur cari periuk...ehehehe

so meh kita share resepi sikit

2 biji ubi keledek - dipotong dan dibasuh
2 cawan bubur cha cha - di basuh
3 cawan air - untuk rebus bubur dan ubi
3 sudu gula putih
1 sudu kecil garam
1 kotak santan KARA
1 helai daun pandan
2 sudu sagu (optional)

ubi keledek dan bubur cha cha di rebus bersama2 air hingga empuk....lebihkan air pun xpe

* untuk tahu ubi dah masak ke belum ambil seketul dan cucuk dengan garfu...kalau ubi dah empuk dia akan lembut...

* bila ubi dan bubur dah empuk (kembang).... buang sedikit air if air banyak

masukkan gula melaka dan kacau hingga gula hancur, masukkan santan dan gula putih serta garam, perlahankan api untuk elakkan santan berkepala (berketul-ketul)

bila dah menggelegak tutup api dan hidang dengan minuman kegemaran.. done!!!

jom makan



http://www.emocutez.combubur orang makan petang-petang... dia makan malam...ehehhehe :P

2 ulasan:

@YUNID@TI berkata...

nampak macam sedap je.... nyum2...

ejdeejasmi berkata...

ehehehee..confirm sedap....kalau ayuni buat lagi sedap...