Khamis, 23 September 2010

resepi lagi...ketupat sotong


ehe dah lama kepinggin nak rasa ketupat sotong ni..cam menarik jea kan...so semalam gagahi jugak ke pasar malam mencari sotong ,beras pulut dan santan..ehe walaupun berpuasa

so merajinkan diri la kan smlm cuba masak...resepi cari lam google jea so jumpa la

hehe nyummy sedap jugak menda alah ni tahu..so meh la sama2 kita mencuba

RESEPI KETUPAT SOTONG

10 ekor sotong sederhana besar
1 batang serai dititik
bawang kecik di mayang halus
halia di potong halus
gula melaka (emi gula gula pasir je)
sedikit halba
santan kelapa
10 sudu beras pulut

cara2nya:

1. sotong di bersihkan sehingga bersih buang kulit luar supaya santan xbertukar ke warna merah..sebb nk jadi putih kan?..
2. santan di bahagi dua bahagian...bahagian A direndam bersama beras pulut dan bahagian B untuk memasak sotong...
3. rendam beras pulut selama beberapa minit
4. sumbat beras pulut kedalam badan sotong 3/4 saja...
5.masukkan kepala sotong dan cucuk dengan lidi
6.susun kedalam periuk dan masukkan santan bahagian B
7.masukkan bawang,serai dan lebihan rendaman santan A..
8.akhir sekali masukkan gula dan garam
9. masak dengan api yg perlahan sehingga kering..

p/s: emi xmasak kering pun..sbb nk hirup kuah..ehe..terpulang pada anda semua yea
selamat mencuba
Photobucket

6 ulasan:

zirro berkata...

sedap kerr........

ejdeejasmi berkata...

sedap la...uhuhu

dotblogspotdotkom berkata...

walawey.... bikin perut gue berbunyi tengok itu gambo.... huhuhuh...

E K A berkata...

nak rasa sket

ejdeejasmi berkata...

pakcik: bunyi lagu apa tu agaknya ye
eka: silakan..buat la time umah terbuka tu nanti..ehe

ejdeejasmi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.