Rabu, 11 Ogos 2010

pengalaman puasa dahulu kala

Ramadhan datang lagi menyapa kita..alhamdullilah tahun ni dapat lagi bersua...selamat berpuasa pada teman semua..salah silap harap di maafkan yea...

teringat dahulu kata...uhuhuu..tapi rini tetiba rasa syahdu..ntahla kenapa...aduhai....

emi puasa seawal 7 tahun tak silap..dah lupa..ehe..tapi dulu kalau puasa full mesti dpat hadiah...teringat my abang sulung hadiahkan jam tangan mickey mouse..sukanya....

kalau ingat zaman dulu..masa puasanya terasa lamanya...xmcm skrg jap dh berbuka..dulu kalau tertido balik dari sekolah terjaga kul 4 ptg mesti akan ckp mak lama lagi ke nak buka?..memang lemau gila...sebb tawaran punya pasal gagahi jugak...ehehee..

kalau nk cite memori puasa waktu kanak2 4 episod pun xhbis nk cite...kenangan tu xdpat dah zaman kanak2 skrg..
antara perkara yang akan dilakukan seawal pengumuman nak puasa semua pakat2 duk depan TV tunggu penyimpan mohor besar diraja umumkan..kalau kata puasa esok melompat jerit2 depan TV yeay esk puasa..ntah la tak tahu sebb apa yg seronok sgt tpi tu la hakikatnya...skrag?...xde dh kan mcm tu..raya pun sama

nk tunggu tyme puasa balik sekolah rasa panas sgt badan..umah papan dpaur je simen..selak baju letakkan simen tido kat dapur..bila mak tnya nape?..bagi perut sejuk...kelakar..

bila mak kata g mandi bagi segar sikit laju jea capai towel pastu duk bilik air berjam...sambil nyelam minum air...masa tu air kolah pun rasa sirap...shuhhhh diam tau..ekekeke

tapi xpernah la lagi curi makan duk bawah katil.sbb tyme tu katil pun xde..ehee

skrg dah besar..kalau balik kg emi pulak yg sediakan sahur pastu kejut mak makan...masa bujang dulu emi,mak,abah ngan adik jea yg tgl kat umah so bersahur dn berbuka la kami berempat..

time bljar dulu pun bila balik kg mesti ayah akan tanya nak makan apa...ayah emi pandai masak..kalau dia punya asam pedas perghhh sedap..org melaka la katakan

skrg?..dah 2 tahun berpuasa ngan suami...sedih la...jauh ngan mak..uhuhu tapi tiap kali bgun sahur mesti kol umah,kol semua adik beradik yg duk jauh dari mak..takut dorg terlepas sahur...macam tu la kami semua akan buat

hbgn keluarga sangat erat..moga ALLAH akan kekalkan hbgan adik beradik kami mcm ni selamanya...taknk jadi setence family yg gaduh2...dah ada pengalaman so kami mahu jaga sebaik mungkin...

so selamat berpuasa buat kalian semua..moga tahun depan kita dapat lagi rasai nikmat puasa..aminn


Photobucket

4 ulasan:

-NiD's- berkata...

selamat berpuasa DAN SELAMAt menjalani ibadah puasa ni dengan penuh keberkatan insya'ALLAH

ejdeejasmi berkata...

sama2 la kita..ehe

Amirez berkata...

selamat berpuasa. moga puasa kali ini lebih berkualiti :)

ejdeejasmi berkata...

amirez: sama2 lah kita memanfaatkan nya