Sabtu, 9 Mei 2009

~* RESEPI Kek coklat Kukus *~

salam..hari ini bermurah hati nak memberi resepi kek coklat kukus..atas permintaan ka NA SHARI..akak ni emi dah pos dah ni..senang je taw..semudah ABC..hiiiii..

Bahan-bahannya

Bahan A
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak
1/2 cawan susu pekat manis

Bahan B
1 1/4 cawan tepung gandum ( kalau nk lagi moist 1 cawan memadai )
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
3 biji telur

Bahan C

setengah keping coklat masakkan
2 sudu besar mentega
1/2 cwn susu pekat
coklat rice


cara-caranya

Campur Bahan A ke dlm periuk dan masak sebentar atas api kecil sehingga semua larut.
biarkan campuran sejuk sebentar

bahan B di ayak menjadi satu. Telur dipukul kembang dan dicampur dengan bahan A tersebut.Gaul rata dan campur tepung. Gaul sebati dan tuang dalam acuan separuh shaja . Tutup acuan dengan aluminium foil atau kain agar tidak masuk wap.Kukus selama 45 minit dan sejuk kan

masak bahan C dengan cara double boiling...sapukan keatas kek dan tabur coklat rice

selamat mencuba...










7 ulasan:

Na Shari berkata...

Thanks dear...Insyaallah kalau akak dah buat nanti akak post entri nya...hihihi...

setiasahabat berkata...

wah ...
sok leh buat nie....
sedap aja nampaknya..

Yanmie berkata...

gambar xde ke?..ekeke...demand lah pulak..

DilOt berkata...

rajinnye die wat kek

mrberett berkata...

wahhh...bagus ade resipi ni...dah la memang suka gile ngan coklat..hehe

Tanpa Nama berkata...

salah eja kakk..
double bowling??????????????
bukan double boiling ke??

ejdeejasmi berkata...

@ Na Shari- ok nanti jgn lupa inform ye

@setia Sahabat- uat2..nanti jgn lupa jemput emi ye

@yanmie- nanti emi letak..sbb baru je beli periuk kukus...hihii

@dilot- kalau ada masa lapang je

@mr berett- ha apa lagi uat la hiii

@ tnpa nama-ok tq..dah betulkan dh..