Rabu, 19 November 2008

~* Penipu *~

salam..nak story sikit pasal kes menipu ni...isk2 nape la ada gak manusia mcm ni lam dunia..ingt ila kita disogokkan lam tV,lam citer2 drama yg kekadang sadis jerk..huhuhu..lam realitinya tak der tp wujud jugak kes begini...

Alkisahnya.......

kelmarin hari isnin malam abah aku dh ditipu..kesian pon ada kelako pon ada..yg kelako nya when dia blik ngan termengah2 bagi taw..korang nak taw tak....abah kena tipu...? ngan nafas tercunggap penuh emosi dia bercerita...aku tak tgok la coz aku dh tido..wahahahahaha...mak aku yg ckp ni

Ayah aku pergi hanto org ke sebuah neg Pantai Timur..K*L**T*N..huhuhu...mlm tu lam pukul 8.00 mlm tak silap..ayah aku ngan baik hati telah menolong hanto org secara percuma dan ikhlas..hihihi.." Ayu t anto tok wan balik ye..abah nk g teman kawan abah anto org ke K*T* B*A*U..katanya...so ok je la..

Flash back

7.00 p.m - di sebuah bus stesen,seorg Pemuda ngan penuh resah sedang mundar mandir, menghampiri seorg lelaki dan seorg shbt kepada lelaki itu..." Bang Nak g Mana? tny si Shbt .."Nak Balik Kg Mak Sakit"katanya... Si Shbt memandang Kepada siLelaki.."aku leh bwk,tpi aku tak berani sorg2 bwk mlm jauh2 ni" katanya...

"Takpe aku teman" Kata Si shbt..." ermss kami nak RM270.00,Leh ke bg?" kata si Lelaki.."boleh2 kata Sipemuda ngan sehelai jaket tersangkut di bahu..Ok jom kat si shbt...

si Lelaki mmg lgsg tak mempunyai wang maka di minta sedikit pendahuluan untuk mengisi minyak.." saya takder duit la bang, t smpai umah sy byar" kata si Pemuda..

so Silelaki pon tak kesah..maka dibwanya hingga sampai di hentian Rehat Berhampiran sebuah Kem Tentera.."Bang jom minum dulu,sy dahaga" Kata si pemuda.."ok..abg pon kalu jln jauh mmg dhg" kata si shbt...

di pesannya pelbagai makanan..lagak si kaya yg rakus..sebelum hidangan menjengah muka..si pemuda minta izin ke Toilet..tnpa mengesyaki apa2..si lelaki dan sht menjamu selera..

Setelah dua jam menunggu..si pemuda tidak jugak timbul..lantas si shbt bertny kepada penjaga toilet..."bang ada nmpak tak seorg budak lelaki pakai t-shirt merat dan jaket"tny si shbt.." Loh ada dik,dh lari kebelakng semak td"kata si penjaga toilet

"kita dh kena tipu ni" kata si lelaki kepada sishbt..hmpir sekeliling ditny termsuk markas tentera tersebut..lantas si Ketua kata takder manusia seprti itu di kem tersebut kerana tiada tnda2 ahlinya keluar..

menurut si penjaga toilet mungkin org yg berhampiran kerana tahu soal jln short cut di belakang semak tu...

Si lelaki penuh geram dan shbt penuh rasa mrh pulang la ke rumah..dgn rasa kesal,penat dan sakit ati.."kalu aku jumpa, aku penyek2..aku pijak2 bior mati" kata sillelaki...

Watak:
1.Si Pemuda- S'org rakyt yg dipimpin oleh sorg tn guru yg disnjung2 telh mencemarkan imej si tn guru tersebut..rata2 rkyt di neg ini memalukan pemimpin nya
2. Si Lelaki- seorg Guru yang baik hati,kerana menghormati profesion nya snggup menghantar si pemuda yg mengatakan ibunya sakit tenat.
3. Si Sahabat-Seorg lelaki yg baik hati menemankan kwnnya untuk menghantar si pemuda keparat itu..dan juga membelanjakan wang untuk isi minyak dan mknan..(ayah aku ler tu).hihihi


eiii aku tol2 geram..byk kebarangkalian aku telah andaikan..mungkin sipemuda mahu merompak kalu si lelaki keseorgan
2. Maybe sipemuda itu tersepit..

apa2 pon kebarangkalian yg aku telah cipta..sipemuda tu tak sepatutnya berbuat demikian..if takder duit pon...ckp la..maybe kalu kita btol..tak mustahil org akan bantu..

P/s :aku bukan nk kondem mana2 negeri..tp sepjg idup aku org neg ni mmg memalukan negeri mereka..rata2 rakyat terlibat dgn pelbagai kes jenayah,sosial dan tatasusila...
ada gak satu kes dimana adik aku kwn ngan dak neg ni..sikit2.."tok guru tak ajo kami uat mcmni" tu la trade mark dak tu...sekali kantoi bercumbuan...ngan selamba di bidas balik oleh adik aku" oooooo yg ni tok guru ajo yer?"... kan dah wakenabeb..

so jgn memalukan neg dan pemimpin anda...mana nilai yg korunk blajo...bukan menuduh sebagai emosi..leh la kita andaikan sebagai sedekah..tapi ingat "MATLAMAT TAK PERNAH MENGHALALKAN CARA"...beware!!!!

12 ulasan:

~*Krsty_Pinky*~ berkata...

huhu..kesiannye dgr ayah emy kene tipu..
adeila...isk2...
mcm2 manusia zmn la ye..

elly ellyza berkata...

ayah saya gak tuh,,,,,aduih

zelo55 berkata...

wey3...ak x stuju...
ko dah kondem ngeri kelantan...

ak plg respek dak2 kelantan..
ko silap sbb tengok dari beberapa aspek je cik emi oii..
bile ko dh thu..
brula ko sedar ape sbenarnye yg ko trlepas pndang sblom2 ni...

EjdeeJasmi berkata...

nape xelo?
sb awek ko dak kelantan ke?...
apa yg silapnya..aku cite menda tol pe...aku mmg tak suka la dak dr neg tu..
cuba ko cite apa baiknya deme ni?...
aku bukan kata semua.ada la 1 lam 10 tu yg bgus..aku tak nafikan..
aku tak kondem..tapi reality is...

zelo55 berkata...

ehem3...
pertamanye...
awek aku bukn org kelantan...
aku bukn orang klantan..
family ak lgsung xde kaitn ngn klntan...

ak knl ramai org klntan...
n ak sdikit dbnyak knl diorang punye budaya n care hidup...

klu nk crite bnde baik mmg bnyak...
tp yg negatif tetap ade..
tp dr ape yg ak lihat...
positif > negatif..

jadi....ko knea cakap dari segi pandangan ko...
buknnye secara general macam yg ko buat n..

huhuk..pnjg a plak koemn...mcm buat post..huhuk...

ayien26 berkata...

ehem2...
tp mmg kebanyaknyer cenggitu...
emi bkn kondem dak2 klantan tp dia menulis mengikut pengalaman..
xkan la dier nak citer bende yg xpenah berlaku...
aku pun byk kali jumper org cenggitu...tp bkn semua...cik emi pun ader ckp bkn smua dak klntn cmtu...
so trima la hakikat yg smmgnyer cenggitu...aku pun ader gak kwn ngan dak2 klntan yg ok....
so msg2 d pendapat sndri...

zelo55 berkata...

ikut pndangn n pndapt aku...

ko silp tentang dak2 kelantan...
tu pendapat aku...

ayien26 berkata...

ok...pendapat anda diterima...
tengkiu....

EjdeeJasmi berkata...

ish2 jgn gaduh2 ini adalah pendapt semata2..so setiap org ada pendapatnya..majoriti 3/4 dr rakyat mlysia tak suka rkyat neg ni..itu jer..so emi cite dr segi pengalaman.di akui tak semua nya jht..kan dh mention dr awal..huhuhu..byk rkyt neg ini mengalami kejutan budaya..so itu jeerk..

to zelo : ko leh uat servey kat mana2 IPTA/S,Pej Kerajaan/Swasta..org Awam..rata2 akan mengakui mereka time blajr atau bekrja PERNAH tidak menyukai rakyat negeri ini..

sekian wasalam.

to Ayien : thanks syg..ko la shbt aku..huhu

Hood berkata...

setuju bebena weh;
kawe oghe klate jugok tapi mmg hakikatnye begitu;

tipu-tipu;serta kes lain2 la.

tapi kawe ghoyak kat sinila;
bukan sume oghe klate lagutuhh.
tapi itulah realiti;

kan?kan?
terimo jahh.

Aku berkata...

ULASAN INI HANYA UNTUK YANG BERMASALAH SAHAJA, YANG BAIK SAYA UCAPKAN TAHNIAH ATAS SIFAT INGIN MAJU JAYA ANDA, TAHNIAH!!Salam..

hai awek comel, ni 1st time aku komen, tp rasa pernah "lalu" kt sini..

aku dah dengar mcm2 cerita pasal diorang ni, aku pon pernah terkena baru2 ni..

yg kt negri dorang tak tau ler, tp rasanya baik2 kot..

tapi yg kt luar merantau ni perangai SEBAHAGIAN diorang tu... paham2 jelah..

NO OFFENCE PLEASE!aku anti kelantan? tak jugak, aku hormat tok guru, warak pe,tp geng2 ni dgn slogan "sek kito jange pecoh" ni aku hairan.. apasal diorang tak guna pakai slogan "jange jadi supo nate beruk" ??

1st Tahniah to Hoodorg mcm ko yg membuatkan ayat non-kelantan akan cakap mcm ni..

".. tapi bukan semua, ade gak yg boleh wat kawan.."

haa.. mcm tulah lebih kurang.. ko yg patut digelar gedebe sebenarnya, berani mengaku depan orang ramai, yg mmg ada org negeri ko wat mcm tu, kalau org lain.. humpphh.. seboleh-boleh nak dibacking, yer dak? hehe ;D

Nasihat ni ikhlas dari aku sbg non-klantanese, yg banyak kali gak terkena, baik dek pompuan, baik dek lelaki..

1) Kalau keluar dari Kelantan tu, ubah loghat tu, jgn cakap loghat yg sama dgn org penang ke, org johor ke, guna slang biasa, jangan biar lidah tu keras dgn loghat yg org tak paham..ko susah, kitorang pon susah nak paham..

2) kalau jumpa kawan sekampung tgh jalan taim dgn kawan budak non kelantan, ajak sekali lepak dgn korang, bercampur tu jgn ghoyak klate sokmo, tgk step no 1 yer ;D

3) Jangan ambik barang org, ingat2 ler tok guru kalo dah tak leh ingat tuhan sangat pon, maaflah yer, ni kasar sket, tp ni yg aku paling tak tahan taim student dulu..

4) baik lelaki. baik pompuan, jadilah pembersih, tunjuk sket org negeri serambi mekah ni bersih orangnya k,no hard feeling k

5) last sekali, jaga perasaan housemate, roomate korang, yg non kelantanese tu.. pikir sket, ayat korang dah lain maksud dia pada pahaman kitorang..

nate tu pada fahaman kami binatang kasar tu bg kami, kat tempat aku dah bleh kena hukum pelempang jepun.. tp kalo korang dah biasa, biarlah dgn sek- sek korang jer k..

k, mungkin akan ada yg akan menyumpah aku lepas ni, aku peduli apa? hak aku nak cakap.. tak puas hati? diam jelah.. jangan merusuh plak k, hehe.. ;D

SIAPA MAKAN CILI DIA RASA PEDASPada sesiapa yg rasa ulasan aku ni pedas giler, sakit hati dibuatnya.. aku mohon maaf bebanyak.. kalau tak ditegur sampai bila korang nak berubah? sampai bila kitaorang nak makan hati? kira win-win situation k, korang jadi bagus, kitorang senang ati nak kawan dgn korang, hati pun senang..

Assalamualaikum ..

EjdeeJasmi berkata...

gan gaduh..tu semua pendapat..kena trima hakikat sebnrnya..xpe..reality tu mmg pahit untuk diterima